2017
Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze skierowany jest do młodzieży w wieku 13-16 lat, mieszkającej na terenach zagrożonych marginalizacją, o ograniczonym dostępie do kultury. Projekt, obejmując jego beneficjentów rozbudowanym wsparciem (m.in. cykl warsztatów, mentoring, działania artystyczne w przestrzeni publicznej) przyczynia się do rozwoju osobistego beneficjentów projektu, w tym ich kompetencji artystycznych, kulturalnych i społecznych; program poprzez realizowane wspólnie z beneficjentami działania artystyczne w przestrzeni publicznej, prowokuje młodych ludzi do aktywności kulturotwórczej a także do angażowania się w działania na rzecz własnego środowiska. Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze realizowany jest od 2014 roku . W latach 2014-2016 ramach projektu zrealizowano 70 wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, w tym 56 warsztatów i 6 lokalnych akcji społecznych, w których uczestniczyło przeszło 2.500 osób. Przeprowadzono 460 godzin warsztatów, a ponadto opracowano nowe narzędzie pracy z młodzieżą.
Projekt finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Oto oni – grupa „Be brave” z Maniów.
W czwartej edycji projektu „Be brave – młodzi w kulturze” wzięło udział 22 uczniów Szkoły Podstawowej im. Władysława Orkana w Maniowach. Oto oni:
- Jan Bukowski
- Lidia Duda
- Inez Dziurdzik
- Andrzej Gorlicki
- Tomek Granowski
- Justyna Jandura
- Łukasz Jandura
- Patrycja Jandura
- Oliwia Jankowska
- Martyna Konopka
- Marcin Kozioł
- Oliwia Krempaska
- Jakub Kubuszek
- Adrianna Lenart
- Norbert Łukaszczyk
- Amelia Palica
- Klaudia Rusnarczyk
- Katarzyna Sas
- Kazimierz Sas
- Maksymilian Węgrzyniak
- Karolina Złydaszyk
- Karolina Twaróg
Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, aby nigdy nie zabrakło Wam determinacji i siły do tworzenia miejsc, w których będziecie czuć się sobą, miejsc, w których znajdziecie spokój i inspirację do tworzenia i bycia z innymi.
Oto oni – grupa „be brave” ze Szczurowej
W czwartej edycji projektu „Be brave – młodzi w kulturze” wzięło udział 20 uczniów Szkoły Podstawowej w Szczurowej. Oto oni:
- Ola Bernady
- Bartosz Budyn
- Zuzanna Cupał
- Julita Czarny
- Kinga Fijałkowska
- Ania Guzek
- Jakub Korcyl
- Agnieszka Krzeczowska
- Emilia Machalska
- Patryk Maj
- Jan Niewolak
- Karolina Oleksy
- Marcin Pamuła
- Bartek Powroźnik
- Kinga Pudełek
- Karolina Rzepka
- Monika Rzeźnik
- Kinga Skrzyńska
- Daniel Swornowski
- Wiktoria Wieczorek
Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, abyście nigdy nie stracili tej wspaniałej energii, która pozwala Wam zmieniać miejsce, w którym żyjecie. Życzymy Wam również, abyście pielęgnowali w sobie i rozwijali wszystkie wspaniałe talenty, których macie tak wiele.
Be brave – młodzi w kulturze. Finał projektu w Maniowach.
12 grudnia 2017 roku w Szkole Podstawowej im. Władysława Orkana w Maniowach odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”. Głównym wydarzeniem finału było otwarcie KOMIKSOWEJ ŚWIROWNI, czyli miejsca wolnej kreacji, stworzonego przez uczniów i przeznaczonego wyłącznie dla uczniów. Ta eksterytorialna przestrzeń została w całości wymyślona, stworzona i wykonana przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artystów Łukasza Błażejewskiego i Anny Orzechowskiej. Łukasz i Ania pomagali uczestnikom projektu ich pomysły i marzenia przekształcić w projekt a następnie prowadzili ich na kolejnych etapach jego realizacji. Wszystkie elementy wykonane na potrzeby KOMIKSOWEJ ŚWIROWNI są absolutnie unikatowe i niepowtarzalne: materiał na poduchy został zaprojektowany przez uczniów, to również uczniowie projektowali i wykonywali znajdujące się w ŚWIROWNI meble. Prace nad projektem trwały kilka tygodni, przekształcenie starej izby pamięci w KOMIKSOWĄ ŚWOROWNIĘ, zajęło grupie be brave trzy doby. W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Mateusza Janickiego i Tomasza Schimscheinera.
Dodatkowo, w dniu finału cała szkoła zamieniła się w przestrzeń nieskrępowanej twórczości a jej uczniowie mogli wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez artystów, trenerów i psychologów.
Be brave – młodzi w kulturze. Finał projektu w Szczurowej.
18 grudnia 2017 w Szkole Podstawowej w Szczurowej odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”. Głównym wydarzeniem finału było otwarcie RAJSKIEGO SPOKOJU, czyli stworzonego przez uczniów MIEJSCA przeznaczonego wyłącznie dla uczniów. RAJSKI SPOKÓJ to wedle pomysłów uczestników projektu MIEJSCE, którym uczniowie będą mogli spędzać wolny czas w szkole, spotykać się, uczyć się nawzajem, rozwijać swoje talenty. To MIEJSCE, które ma być tworzone i zarządzane przez uczniów, zostało w całości wymyślone, stworzone i wykonane przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artystów Łukasza Błażejewskiego i Anny Orzechowskiej. Łukasz i Ania pomagali uczestnikom projektu ich pomysły i plany przekształcić w projekt a następnie prowadzili ich na kolejnych etapach jego realizacji. Wszystkie elementy wykonane na potrzeby RAJSKIEGO SPOKOJU są absolutnie unikatowe i niepowtarzalne. Grupa be brave projektowała zarówno materiały, meble, rysunki na ścianach i suficie. Prace nad projektem trwały kilka tygodni, przekształcenie fragmentu szkolnego korytarza w RAJSKI SPOKÓJ, zajęło grupie be brave trzy doby. W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Annę Smołowik i Juliusza Chrząstowskiego.
Be brave – młodzi w kulturze. Podsumowanie IV edycji projektu.
Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie teatr Nowy w Krakowie od 2014 roku. W każdej edycji projekt realizowany jest w dwóch gminach na Terenie województwa Małopolskiego. Dotychczas wsparciem w ramach projektu objęto prawie 500 beneficjentów z 8 gmin w Małopolsce.
Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze. IV edycja skierowany był do młodzieży szkolnej, mieszkającej na terenach gmin Czorsztyn i Szczurowa. W projekcie udział wzięło 120 młodych osób – uczniów VII klas szkół podstawowych.
W ramach projektu jego beneficjenci uczestniczyli w:
- cyklu 3 wyjazdowych warsztatów twórczych;
- mentoringu z udziałem Tomasza Schimscheinera, Mateusza Janickiego, Anny Smołowik, Juliusza Chrząstowskiego
- lokalnych warsztatach z artystami;
- realizacji akcji artystycznych w lokalnym środowisku (m.in. realizacja muralu, filmu, adaptacji przestrzeni na miejsce dla uczniów)
- produkcji 2 video-klipów
W ramach projektu, jego beneficjenci zrealizowali następujące działania / projekty artystyczne:
– Czorsztyn: projekt i realizacja projektu przestrzeni wolnej ekspresji dla uczniów KOMIKSOWA ŚWIROWNIA (beneficjenci projektu, pod opieką artystów: Łukasza Błażejewskiego i Anny Orzechowskiej, zaadoptowali przestrzeń w szkole na przestrzeń dla uczniów, projektując i wykonując meble, poduszki, tworząc mural, etc.)
– Szczurowa: projekt i realizacja projektu POKOJU dla uczniów DZIKI SPOKÓJ (beneficjenci projektu, pod opieką artystów: Łukasza Błażejewskiego i Anny Orzechowskiej, zaadoptowali przestrzeń w szkole na przestrzeń dla uczniów, projektując i wykonując meble, poduszki, tworząc mural, etc.).
Projekt przyczynił się do rozwoju osobistego beneficjentów, w tym ich kompetencji społecznych, a także prowokował młodych ludzi do aktywności kulturotwórczej i angażowania się w działania na rzecz własnego środowiska. Projekt stawiał sobie za cel kształtowanie w jego beneficjentach nawyków do uczestniczenia w kulturze. Projekt promował wśród młodzieży postawy oparte na otwartości, równości i akceptacji różnicy.
W ramach projektu zrealizowano 25 wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, w tym 23 warsztaty i 2 lokalne akcje społeczne. Przeprowadzono 180 godzin warsztatów, a ponadto opracowano nowe narzędzie pracy z młodzieżą.
Projekt finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Dodatkowo, w dniu finału wszyscy uczniowie SP w Szczurowej wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez artystów, trenerów i psychologów.
Prace lokalne. Maniowy
W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Szkole Podstawowej w Maniowach, uczestnicy projektu przy wsparciu artystów: Łukasza Błażejewskiego i Anny Orzechowskiej oraz trenerek: Dany Bień i Eli Cwynar-Budzińskiej, pracowali nad stworzeniem projektu KOMIKSOWEJ ŚWIROWNI. Kiedy projekt był już gotowy, zaczęły się przygotowania do jego realizacji: projektowani i zamawianie materiałów, kupowanie i malowanie mebli, szycie poduch i siedzisk i kompletowanie ubrań ochronnych przed wielkim malowaniem szkoły.
Prace lokalne. Szczurowa
W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Szkole Podstawowej w Szczurowej, uczestnicy projektu przy wsparciu artystów: Łukasza Błażejewskiego i Anny Orzechowskiej oraz trenerek: Dany Bień i Eli Cwynar-Budzińskiej, pracowali nad stworzeniem projektu RAJSKIEGO SPOKOJU. Uczestnicy projektu najwięcej czasu poświecili na projektowanie materiałów i szycie poduch, dzięki czemu każdy z nich ma swój kawałek RAJSKIEGO SPOKOJU, samodzielnie zaprojektowana i wykonaną poduchę-siedzisko. Największym wyzwaniem w projekcie była budowa podestu z palet, dzięki któremu RAJSKI SPOKÓJ, choć znajduje się na głównym korytarzu szkolnym sprawia wrażenie bycia oddzielnym pomieszczeniem. Dla ostatecznego efektu wizualnego ważne było również zagospodarowanie drzwi do pokoju nauczycielskiego i sekretariatu, które pokryte sztuczną trawą, nabrały zupełnie nowego wyglądu.
Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa z Maniów.
Trzecie szkolenie miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.
Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa ze Szczurowej.
Trzecie szkolenie miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.
Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa z Maniów.
W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.
Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa ze Szczurowej
W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.
Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa z Maniów
W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.
Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa ze Szczurowej
W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.
Rekrutacja zakończona.
Do udziału w projekcie zgłosiło się ponad 60 uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Władysława Orkana w Maniowach oraz ponad 50 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Szczurowej. Ostatecznie do udziału w projekcie zaprosiliśmy 22 uczniów z Maniów i 20 uczniów ze Szczurowej. Z pozostałymi zainteresowanymi udziałem w projekcie, będziemy mieć jeszcze okazję spotkać się w trakcie prac lokalnych.
Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z Maniów:
- Jan Bukowski
- Lidia Duda
- Inez Dziurdzik
- Andrzej Gorlicki
- Tomek Granowski
- Justyna Jandura
- Łukasz Jandura
- Patrycja Jandura
- Oliwia Jankowska
- Martyna Konopka
- Marcin Kozioł
- Oliwia Krempaska
- Jakub Kubuszek
- Adrianna Lenart
- Norbert Łukaszczyk
- Amelia Palica
- Klaudia Rusnarczyk
- Katarzyna Sas
- Kazimierz Sas
- Maksymilian Węgrzyniak
- Karolina Złydaszyk
- Karolina Twaróg
Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” ze Szczurowej.
- Ola Bernady
- Bartosz Budyn
- Zuzanna Cupał
- Julita Czarny
- Kinga Fijałkowska
- Ania Guzek
- Jakub Korcyl
- Agnieszka Krzeczowska
- Emilia Machalska
- Patryk Maj
- Jan Niewolak
- Karolina Oleksy
- Marcin Pamuła
- Bartek Powroźnik
- Kinga Pudełek
- Karolina Rzepka
- Monika Rzeźnik
- Kinga Skrzyńska
- Daniel Swornowski
- Wiktoria Wieczorek
Spotkania rekrutacyjne w Szczurowej i Maniowach.
W ostatnim czasie spotykaliśmy się z uczniami i nauczycielami szkół podstawowych w Szczurowej i w Maniowach. W trakcie spotkań rekrutacyjnych, na których opowiadaliśmy o naszym projekcie, mieliśmy również okazję porozmawiać z uczniami zainteresowanymi udziałem w projekcie. Niebawem podamy listę osób, które zaprosimy do udziału w IV edycji projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
IV edycja projektu Be brave – młodzi w kulturze. Zaczynamy!
W 2017 roku zrealizujemy, kolejną, czwartą już edycję projektu „Be brave – młodzi w kulturze”. Tym razem z naszymi działaniami dotrzemy do uczniów szkół podstawowych ze Szczurowej i Czorsztyna. Projekt finansują Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich). Projekt wspierają Gminy Czorsztyn i Szczurowa oraz lokalne ośrodki kultury. Już niebawem pierwsze spotkania rekrutacyjne.