2019
Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze skierowany jest do młodzieży w wieku 13-16 lat, mieszkającej na terenach zagrożonych marginalizacją, o ograniczonym dostępie do kultury. Projekt, obejmując jego beneficjentów rozbudowanym wsparciem (m.in. cykl warsztatów, mentoring, działania artystyczne w przestrzeni publicznej) przyczynia się do rozwoju osobistego beneficjentów projektu, w tym ich kompetencji artystycznych, kulturalnych i społecznych; program poprzez realizowane wspólnie z beneficjentami działania artystyczne w przestrzeni publicznej, prowokuje młodych ludzi do aktywności kulturotwórczej a także do angażowania się w działania na rzecz własnego środowiska. Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze realizowany jest od 2014 roku . W latach 2014-2019 ramach projektu zrealizowano 140 wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, w tym 112 warsztatów i 13 lokalnych akcji społecznych, w których uczestniczyło przeszło 5.000 osób. Przeprowadzono 920 godzin warsztatów, a ponadto opracowano nowe narzędzie pracy z młodzieżą.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Be brave – młodzi w kulturze. Co dalej?
Trwają pracę nad realizacją kolejnej, VII już edycji projektu BE BRAVE – młodzi w kulturze. W tej chwili oczekujemy na wyniki konkursu grantowego FIO (Ministerstwa RPiPS) oraz Edukacji Kulturalnej (Ministerstwa KiDN). O wynikach konkursów poinformujemy Was niebawem.
Oto oni – grupa „Be brave” z Tokarni.
Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, aby nigdy nie zabrakło Wam determinacji i siły do tworzenia miejsc, w których będziecie czuć się sobą, miejsc, w których znajdziecie spokój i inspirację do tworzenia i bycia z innymi.
Oto oni – grupa „be brave” z Tylmanowej
Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, abyście nigdy nie stracili tej wspaniałej energii, która pozwala Wam zmieniać miejsce, w którym żyjecie. Życzymy Wam również, abyście pielęgnowali w sobie i rozwijali wszystkie wspaniałe talenty, których macie tak wiele.
Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Tylmanowej. PREMIERA FILMU!
17 grudnia 2019 roku w Zespole Szkolno – Przedszkolnym im. Mjra Henryka Sucharskiego w Tylmanowej odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
Głównym wydarzeniem finału była PREMIERA FILMU „DOLINA NIKTÓW”. Film został w całości wymyślony i zrealizowany (scenariusz, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu) przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artystek wizualnych Veroniki Sirash i Aliny Senik, które pomagały uczestnikom projektu ich pomysły i marzenia przekształcić w projekt a następnie prowadziły ich na kolejnych etapach jego realizacji. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Prace nad stworzeniem koncepcji i realizacją filmu trwały kilka tygodni.
W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach mentoringowych prowadzonych przez Anię Smołowik.
Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Tokarni. PREMIERA FILMU!
18 grudnia 2019 roku w Szkole Podstawowej nr 1 im. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Tokarni odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
Głównym wydarzeniem finału była PREMIERA FILMU „KOTŁOWNIA”. Film został w całości wymyślony i zrealizowany (scenariusz, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu) przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artystek wizualnych Veroniki Sirash i Aliny Senik, które pomagały uczestnikom projektu ich pomysły i marzenia przekształcić w projekt a następnie prowadziły ich na kolejnych etapach jego realizacji. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Prace nad stworzeniem koncepcji i realizacją filmu trwały kilka tygodni.
W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach mentoringowych prowadzonych przez Anię Smołowik.
Prace lokalne. Tokarnia
W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Szkole Podstawowej nr 1 im. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Tokarni, uczestnicy projektu przy wsparciu artystek wizualnych: Weroniki Sirasz i Aliny Senik oraz trenerów: Dany Bień i Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem scenariusza FILMU – „KOTŁOWNIA”. Film, który od początku do końca jest efektem wspólnej pracy grupy biorącej udział w projekcie: samodzielne skonstruowanie scenariusza, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Film opowiada historię pewnej przemiany, która miała miejsce w szkole w małym mieście Kotłownia. Doszło tam do wybuchu w wyniku którego uczniowie zamienili się miejscami z nauczycielami.
Prace lokalne. Tylmanowa
W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im Mjra Henryka Sucharskiego w Tylmanowej, uczestnicy projektu przy wsparciu artystek wizualnych: Weroniki Sirasz i Aliny Senik oraz trenerów: Dany Bień i Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem scenariusza FILMU – „DOLINA NIKTÓW”. Film, który od początku do końca jest efektem wspólnej pracy grupy biorącej udział w projekcie: samodzielne skonstruowanie scenariusza, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Film opowiada historię pewnego zaginięcia i poszukiwań prowadzonych przez ekscentrycznego specjalistę od zaginięć.
Trzecie szkolenie w Domaniewicach. Grupa z Tylmanowej.
Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 14-16 listopada 2019 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.
Trzecie szkolenie w Domaniewicach. Grupa z Tokarni.
Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 24-26 października 2019 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.
Drugie szkolenie w Domaniewicach. Grupa z Tylmanowej.
Drugie szkolenie odbyło się w dniach 26-28 października 2019 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.
Drugie szkolenie w Domaniewicach. Grupa z Tokarni.
Drugie szkolenie odbyło się w dniach 10-12 października 2019 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.
Pierwsze szkolenie w Domaniewicach. Grupa z Tylmanowej
W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 12-14 października 2019 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.
Pierwsze szkolenie w Domaniewicach. Grupa z Tokarni
W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 19-21 września 2019 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.
Rekrutacja zakończona.
Do udziału w projekcie zgłosiło się ponad 50 uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Tokarni, ponad 40 uczniów z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Mjra Henryka Sucharskiego. Ostatecznie do udziału w projekcie zaprosiliśmy 40 uczniów, w tym: 22 uczniów z Tokarni oraz 18 uczniów z Tylmanowej. Z pozostałymi zainteresowanymi udziałem w projekcie, będziemy mieć jeszcze okazję spotkać się w trakcie prac lokalnych.
Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Tokarni:
- Jakub Brzezicki
- Grzegorz Filipek
- Joanna Gawlak
- Jakub Gospodarczyk
- Małgorzata Hanusiak
- Mikołaj Hanusiak
- Wojciech Jamrozik
- Zuzanna Jędrocha
- Klaudia Kiełtyka
- Michał Kiełtyka
- Zuzanna Korabik
- Weronika Leśniak
- Tomasz Łakota
- Wioletta Makuch
- Laura Milewska
- Izabela Ostój
- Karina Pęcek
- Karol Proszek
- Małgorzata Proszek
- Wiktoria Radoń
- Katarzyna Słonina
- Mateusz Worwa
Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Mjra Henryka Sucharskiego
- Marcel Adamczyk
- Weronika Adamczyk
- Jakub Chlebek
- Magdalena Ciesielka
- Kamil Kozielec
- Aleksandra Ligas
- Dominika Ligas
- Wiktoria Ligas
- Zuzanna Ligas
- Martyna Maciuszek
- Bartłomiej Matyszok
- Weronika Michałczak
- Urszula Mikołajczyk
- Martyna Stefaniak
- Karolina Twardowska
- Aleksandra Urbaniak
- Rafał Wójcik
- Aleksandra Zabrzeska
Spotkania rekrutacyjne w Tokarni i Tylmanowej.
W ostatnim czasie spotykaliśmy się z uczniami i nauczycielami szkół podstawowych w których realizowana jest szósta edycja projektu BE BRAVE – młodzi w kulturze:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia;
- Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Mjra Henryka Sucharskiego;
W trakcie spotkań rekrutacyjnych, na których opowiadaliśmy o naszym projekcie, mieliśmy również okazję porozmawiać z uczniami zainteresowanymi udziałem w projekcie. Niebawem podamy listę osób, które zaprosimy do udziału w VI edycji projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
W 2019 roku realizujemy, kolejną, szóstą już edycję projektu „Be brave – młodzi w kulturze”. Tym razem z naszymi działaniami dotrzemy do uczniów: Szkoły Podstawowej nr 1 im. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Tokarni oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Mjra Henryka Sucharskiego w Tylmanowej.
Projekt finansowany jest przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach programu Edukacja kulturalna). Już niebawem pierwsze spotkania rekrutacyjne.