2018

Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze skierowany jest do młodzieży w wieku 13­-16 lat, mieszkającej na terenach zagrożonych marginalizacją, o ograniczonym dostępie do kultury. Projekt, obejmując jego beneficjentów rozbudowanym wsparciem (m.in. cykl warsztatów, mentoring,  działania artystyczne w przestrzeni publicznej) przyczynia się do rozwoju osobistego beneficjentów  projektu, w tym ich kompetencji artystycznych, kulturalnych i społecznych; program poprzez realizowane wspólnie z beneficjentami działania artystyczne w przestrzeni publicznej, prowokuje młodych ludzi do  aktywności kulturotwórczej a także do angażowania się w działania na rzecz własnego środowiska. Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze  realizowany jest od 2014 roku .  W latach 2014-2016 ramach projektu zrealizowano 70 wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, w tym 56 warsztatów i 6 lokalnych akcji społecznych, w których uczestniczyło przeszło 2.500 osób. Przeprowadzono 460 godzin warsztatów, a ponadto opracowano nowe narzędzie pracy z młodzieżą.

        

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020

„Be brave – młodzi w kulturze”. Co dalej?

Trwają pracę nad realizacją kolejnej, VI już edycji projektu BE BRAVE – młodzi w kulturze. W tej chwili oczekujemy na wyniki konkursu grantowego FIO (Ministerstwa RPiPS). O wynikach konkursów poinformujemy Was niebawem. VI edycję projektu planujemy realizować na terenie gmin: Ochotnica Dolna i Tokarnia.

 

Zobacz filmik podsumowujący finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Kamienicy.

  

Zobacz filmik podsumowujący finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Lipniku.

  

Zobacz filmik podsumowujący finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Borzęcinie.

 

 

Oto oni – grupa „Be brave” z Kamienicy.

Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, aby nigdy nie zabrakło Wam determinacji i siły do tworzenia miejsc, w których będziecie czuć się sobą, miejsc, w których znajdziecie spokój i inspirację do tworzenia i bycia z innymi.

 

Oto oni – grupa „Be brave” z Lipnika

Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, abyście nigdy nie stracili tej wspaniałej energii, która pozwala Wam zmieniać miejsce, w którym żyjecie. Życzymy Wam również, abyście pielęgnowali w sobie i rozwijali wszystkie wspaniałe talenty, których macie tak wiele.

Zespół projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.

Oto oni – grupa „be brave” z Borzęcina

Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, abyście nigdy nie stracili tej wspaniałej energii, która pozwala Wam zmieniać miejsce, w którym żyjecie. Życzymy Wam również, abyście pielęgnowali w sobie i rozwijali wszystkie wspaniałe talenty, których macie tak wiele.

Zespół projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.

Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Kamienicy. PREMIERA FILMU!

18 grudnia 2018 roku w Szkole Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.

Głównym wydarzeniem finału była PREMIERA FILMU „SZKOŁA. NASZA WERSJA”. Film został w całości wymyślony i zrealizowany (scenariusz, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu) przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artystek wizualnych Veroniki Sirash i Aliny Senik, które pomagały uczestnikom projektu ich pomysły i marzenia przekształcić w projekt a następnie prowadziły ich na kolejnych etapach jego realizacji. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Prace nad stworzeniem koncepcji i realizacją filmu trwały kilka tygodni.

W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Anię Smołowik i Tomasza Schimscheinera.

Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Lipniku. OTWARCIE OAZY!

17 grudnia 2018 w Zespole Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.

Głównym wydarzeniem finału było otwarcie STREFY WYPOCZYNKU „OAZA U WACŁAWA”, czyli własnego miejsca uczniów, rozumianego jako przestrzeń, w której mogą się spotykać i czuć się u siebie. To MIEJSCE, które ma być tworzone i zarządzane przez uczniów, zostało w całości wymyślone, stworzone i wykonane przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artysty Łukasza Błażejewskiego, który pomagał uczestnikom projektu ich pomysły i plany przekształcić w projekt a następnie prowadził ich na kolejnych etapach jego realizacji. Wszystkie elementy wykonane na potrzeby OAZY są absolutnie unikatowe i niepowtarzalne. Grupa be brave projektowała zarówno tkaniny, materiały, meble, rysunki na ścianach i suficie, a także zupełnie unikatowe, chmurzaste oświetlenie. Prace nad projektem trwały kilka tygodni, przekształcenie szkolnej sali korekcyjnej w strefę wypoczynku OAZA U WACŁAWA, zajęło grupie be brave trzy doby.

W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Annę Smołowik i Tomasza Schimscheinera.

Dodatkowo, w dniu finału cała szkoła zamieniła się w przestrzeń nieskrępowanej twórczości a jej uczniowie mogli wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez artystów, trenerów i psychologów.

Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Borzęcinie. OTWARCIE LEŚNICZÓWKI!

04 grudnia 2018 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.

Głównym wydarzeniem finału było otwarcie STREFY CIESZY „LEŚNICZÓWKA”, a zatem wydzielonej w szkole przestrzeni wyłącznie dla uczniów, w której – na wzór pokoju nauczycielskiego – będą mogli spędzać czas w swoim towarzystwie. To miejsce dla uczniów ma być przestrzenią, która nie tylko pozwala uczniom odpoczywać ale również inspirować i kreatywnie spędzać czas.  To MIEJSCE, które ma być tworzone i zarządzane przez uczniów, zostało w całości wymyślone, stworzone i wykonane przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artysty Łukasza Błażejewskiego, który pomagał uczestnikom projektu ich pomysły i plany przekształcić w projekt a następnie prowadził ich na kolejnych etapach jego realizacji. Wszystkie elementy wykonane na potrzeby LEŚNICZÓWKI są absolutnie unikatowe i niepowtarzalne. Grupa be brave projektowała zarówno tkaniny, materiały, meble, rysunki i tapety  na ścianach i suficie. Prace nad projektem trwały kilka tygodni, przekształcenie auli szkolnej w strefę ciszy LEŚNICZÓWKA, zajęło grupie be brave trzy doby.

W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Annę Smołowik i Tomasza Schimscheinera.

Dodatkowo, w dniu finału cała szkoła zamieniła się w przestrzeń nieskrępowanej twórczości a jej uczniowie mogli wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez artystów, trenerów i psychologów.

Prace lokalne. Kamienica

W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Szkole Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy, uczestnicy projektu przy wsparciu artystek wizualnych: Veroniki Sirash i Aliny Senik oraz trenerów: Dany Bień, Eli Cwynar-Budzińskiej i Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem scenariusza FILMU – HORRORU: „SZKOŁA. NASZA WERSJA”. Film, który od początku do końca jest efektem wspólnej pracy grupy biorącej udział w projekcie: samodzielne skonstruowanie scenariusza, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Scenariusz filmu stał się historią ucznia, któremu w trakcie zajęć w szkole przyśnił się koszmarny sen. Sen opowiadający o tym, jak uczeń idzie do nowej szkoły, w której bardzo trudno jest mu się odnaleźć, w której czuje się niedopasowany i inny. Problemy, na które trafia bohater filmu zaprezentowane zostały w przerysowany horrorowy sposób.

Prace lokalne. Lipnik

W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Zespole Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa, uczestnicy projektu przy wsparciu opiekuna-artysty: Łukasza Błażejewskiego, trenerów-artystów wspierających: Anny Orzechowskiej, Pawła Pyrchli i Wojciecha Kiwacza oraz trenerów: Dany Bień, Eli Cwynar-Budzińskiej oraz Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem projektu STREFY WYPOCZYNKU „OAZY U WACŁAWA”. Uczestnicy projektu najwięcej czasu poświecili na precyzyjne określenie charakteru miejsca – oazy, miejsca spokojnego, ale też inspirującego i prowokującego kreatywność. Uczestnicy wybrali 2 główne motywy przewodnie: rośliny – kaktusy, zwierzęta – alpaki. Następnym etapem było projektowanie całkowicie autorskich i niepowtarzalnych tkanin, które następnie przekształcane były w firany i poduchy. Największym wyzwaniem w projekcie była praca ze stworzeniem autorskiego oświetlenie – w kształcie chmur, a także fototapety z niebem. Dla ostatecznego efektu wizualnego ważne było również wyposażenie strefy ciszy w specjalną podłogę, która pokryta sztuczną trawą nabrała zupełnie nowego wyglądu.

Prace lokalne. Borzęcin

W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym, uczestnicy projektu przy wsparciu opiekuna-artysty: Łukasza Błażejewskiego, trenerów-artystów wspierających: Anny Orzechowskiej, Patryka Kaczanowskiego, Justyny Owczarek, Adama Michalskiego oraz trenerów: Dany Bień, Eli Cwynar-Budzińskiej oraz Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem projektu STREFY CIESZY – „LEŚNICZÓWKA”. Uczestnicy projektu najwięcej czasu poświecili na projektowanie tkanin i poduch, dzięki czemu każdy z nich ma swój kawałek LEŚNICZÓWKI, samodzielnie zaprojektowaną i wykonaną poduchę / firanę / kanapę. Największym wyzwaniem w projekcie była praca z panelami akustycznymi oraz budowa podestu z palet, dzięki któremu LEŚNICZÓWKA, choć znajduje się na auli szkolnej sprawia wrażenie bycia zupełnie innym światem. Dla ostatecznego efektu wizualnego ważne było również wyposażenie strefy ciszy w „cichą” podłogę, która pokryte specjalną wykładziną oraz „zmiękczaczem”, nabrała zupełnie nowego wyglądu.

Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa z Kamienicy.

Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 27-29 października 2018 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.

Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa z Borzęcina.

Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 25-27 października 2018 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.

Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa z Lipnika.

Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 18-20 października 2018 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.

Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa z Kamienicy.

Drugie szkolenie odbyło się w dniach 13-15 października 2018 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.

Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa z Borzęcina.

Drugie szkolenie odbyło się w dniach 11-13 października 2018 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.

Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa z Lipnika.

Drugie szkolenie odbyło się w dniach 27-29 września 2018 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.

  

Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa z Borzęcina

W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 21-23 września 2018 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.

Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa z Lipnika

W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 16-18 września 2018 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.

Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa z Kamienicy

W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 13-15 września 2018 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.

 

Rekrutacja zakończona.

Do udziału w projekcie zgłosiło się ponad 50 uczniów ze Szkoły Podstawowy nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy, ponad 30 uczniów z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym oraz pond 40 uczniów z Zespołu Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa. Ostatecznie do udziału w projekcie zaprosiliśmy 61 uczniów, w tym: 22 uczniów z Borzęcina, 20 uczniów z Kamienicy i 19 uczniów z Lipnika. Z pozostałymi zainteresowanymi udziałem w projekcie, będziemy mieć jeszcze okazję spotkać się w trakcie prac lokalnych.

Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z BORZĘCINA.

  1. Angelika Bąk
  2. Kamil Bąk
  3. Kacper Burzawa
  4. Krystyna Cypcar
  5. Paweł Czarny
  6. Amelia Czernek
  7. Konrad Góra
  8. Nikodem Jurek
  9. Martyna Kargol
  10. Kacper Kwaśniak
  11. Angelika Majewska
  12. Daria Małek
  13. Kamil Musiał
  14. Katarzyna Nowińska
  15. Jakub Pitra
  16. Joanna Rams
  17. Filip Rechul
  18. Katarzyna Rogóż
  19. Matylda Rogóż
  20. Daniel Wiśniewski
  21. Katarzyna Witek
  22. Nikola Wójcik

Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z KAMIENICY:

  1. Julia Augustyn
  2. Bernadeta Biskup
  3. Dariusz Chlipała
  4. Ewelina Chlipała
  5. Julia Chlipała
  6. Anna Czajka
  7. Sebastian Duda
  8. Natalia Gorczowska
  9. Julia Hyrc
  10. Kaim Filip
  11. Julia Kurzeja
  12. Dawid Marek
  13. Jakub Marek
  14. Przemysław Migacz
  15. Weronika Oleksy
  16. Oliwia Sopata
  17. Dominika Szczepaniak
  18. Kornelia Tokarczyk
  19. Bartosz Wąchała
  20. Marta Wąchała

Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z LIPNIKA:

  1. Sylwia Bieniek
  2. Natalia Dziadkowiec
  3. Joanna Jasek
  4. Julia Jacek
  5. Zuzanna Kowalczyk
  6. Małgorzata Kuczaj
  7. Oliwia Lenart
  8. Weronika Lenart
  9. Julia Leśniak
  10. Jakub Małecki
  11. Sylwia Marcisz
  12. Piotr Morajka
  13. Magdalena Murzyn
  14. Oliwia Murzyn
  15. Marcelina Nieckuła
  16. Milena Rosiek
  17. Aleksandra Skałka
  18. Nikola Szklarz
  19. Norbert Wąsowicz

Spotkania rekrutacyjne w Kamienicy, Lipniku i Borzęcinie.

W ostatnim czasie spotykaliśmy się z uczniami i nauczycielami szkół podstawowych w których realizowana jest piąta edycja projektu BE BRAVE – młodzi w kulturze:

  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy;
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym;
  • Zespół Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa.

W trakcie spotkań rekrutacyjnych, na których opowiadaliśmy o naszym projekcie, mieliśmy również okazję porozmawiać z uczniami zainteresowanymi udziałem w projekcie. Niebawem podamy listę osób, które zaprosimy do udziału w V edycji projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.

V edycja projektu Be brave – młodzi w kulturze. Zaczynamy!

W 2018 roku realizujemy, kolejną, piątą już edycję projektu „Be brave – młodzi w kulturze”. Tym razem z naszymi działaniami dotrzemy do uczniów szkół podstawowych z gmin: BORZĘCIN, WIŚNIOWA oraz KAMIENICA. Projekt finansowany jest przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach programu Edukacja kulturalna) oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich). Projekt wspierają Gminy Kamienica, Borzęcin i Wiśniowa oraz lokalne ośrodki kultury. Już niebawem pierwsze spotkania rekrutacyjne.