2018
Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze skierowany jest do młodzieży w wieku 13-16 lat, mieszkającej na terenach zagrożonych marginalizacją, o ograniczonym dostępie do kultury. Projekt, obejmując jego beneficjentów rozbudowanym wsparciem (m.in. cykl warsztatów, mentoring, działania artystyczne w przestrzeni publicznej) przyczynia się do rozwoju osobistego beneficjentów projektu, w tym ich kompetencji artystycznych, kulturalnych i społecznych; program poprzez realizowane wspólnie z beneficjentami działania artystyczne w przestrzeni publicznej, prowokuje młodych ludzi do aktywności kulturotwórczej a także do angażowania się w działania na rzecz własnego środowiska. Projekt BE BRAVE – młodzi w kulturze realizowany jest od 2014 roku . W latach 2014-2016 ramach projektu zrealizowano 70 wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, w tym 56 warsztatów i 6 lokalnych akcji społecznych, w których uczestniczyło przeszło 2.500 osób. Przeprowadzono 460 godzin warsztatów, a ponadto opracowano nowe narzędzie pracy z młodzieżą.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020
„Be brave – młodzi w kulturze”. Co dalej?
Trwają pracę nad realizacją kolejnej, VI już edycji projektu BE BRAVE – młodzi w kulturze. W tej chwili oczekujemy na wyniki konkursu grantowego FIO (Ministerstwa RPiPS). O wynikach konkursów poinformujemy Was niebawem. VI edycję projektu planujemy realizować na terenie gmin: Ochotnica Dolna i Tokarnia.
Zobacz filmik podsumowujący finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Kamienicy.
Zobacz filmik podsumowujący finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Lipniku.
Zobacz filmik podsumowujący finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Borzęcinie.
Oto oni – grupa „Be brave” z Kamienicy.
Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, aby nigdy nie zabrakło Wam determinacji i siły do tworzenia miejsc, w których będziecie czuć się sobą, miejsc, w których znajdziecie spokój i inspirację do tworzenia i bycia z innymi.
Oto oni – grupa „Be brave” z Lipnika
Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, abyście nigdy nie stracili tej wspaniałej energii, która pozwala Wam zmieniać miejsce, w którym żyjecie. Życzymy Wam również, abyście pielęgnowali w sobie i rozwijali wszystkie wspaniałe talenty, których macie tak wiele.
Zespół projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
Oto oni – grupa „be brave” z Borzęcina
Dziękujemy, że byliście z nami. Życzymy Wam, abyście nigdy nie stracili tej wspaniałej energii, która pozwala Wam zmieniać miejsce, w którym żyjecie. Życzymy Wam również, abyście pielęgnowali w sobie i rozwijali wszystkie wspaniałe talenty, których macie tak wiele.
Zespół projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Kamienicy. PREMIERA FILMU!
18 grudnia 2018 roku w Szkole Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
Głównym wydarzeniem finału była PREMIERA FILMU „SZKOŁA. NASZA WERSJA”. Film został w całości wymyślony i zrealizowany (scenariusz, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu) przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artystek wizualnych Veroniki Sirash i Aliny Senik, które pomagały uczestnikom projektu ich pomysły i marzenia przekształcić w projekt a następnie prowadziły ich na kolejnych etapach jego realizacji. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Prace nad stworzeniem koncepcji i realizacją filmu trwały kilka tygodni.
W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Anię Smołowik i Tomasza Schimscheinera.
Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Lipniku. OTWARCIE OAZY!
17 grudnia 2018 w Zespole Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
Głównym wydarzeniem finału było otwarcie STREFY WYPOCZYNKU „OAZA U WACŁAWA”, czyli własnego miejsca uczniów, rozumianego jako przestrzeń, w której mogą się spotykać i czuć się u siebie. To MIEJSCE, które ma być tworzone i zarządzane przez uczniów, zostało w całości wymyślone, stworzone i wykonane przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artysty Łukasza Błażejewskiego, który pomagał uczestnikom projektu ich pomysły i plany przekształcić w projekt a następnie prowadził ich na kolejnych etapach jego realizacji. Wszystkie elementy wykonane na potrzeby OAZY są absolutnie unikatowe i niepowtarzalne. Grupa be brave projektowała zarówno tkaniny, materiały, meble, rysunki na ścianach i suficie, a także zupełnie unikatowe, chmurzaste oświetlenie. Prace nad projektem trwały kilka tygodni, przekształcenie szkolnej sali korekcyjnej w strefę wypoczynku OAZA U WACŁAWA, zajęło grupie be brave trzy doby.
W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Annę Smołowik i Tomasza Schimscheinera.
Dodatkowo, w dniu finału cała szkoła zamieniła się w przestrzeń nieskrępowanej twórczości a jej uczniowie mogli wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez artystów, trenerów i psychologów.
Finał projektu Be brave – młodzi w kulturze w Borzęcinie. OTWARCIE LEŚNICZÓWKI!
04 grudnia 2018 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym odbył się finał projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
Głównym wydarzeniem finału było otwarcie STREFY CIESZY „LEŚNICZÓWKA”, a zatem wydzielonej w szkole przestrzeni wyłącznie dla uczniów, w której – na wzór pokoju nauczycielskiego – będą mogli spędzać czas w swoim towarzystwie. To miejsce dla uczniów ma być przestrzenią, która nie tylko pozwala uczniom odpoczywać ale również inspirować i kreatywnie spędzać czas. To MIEJSCE, które ma być tworzone i zarządzane przez uczniów, zostało w całości wymyślone, stworzone i wykonane przez uczestników projekty „Be brave – młodzi w kulturze”, pod opieką i przy pomocy artysty Łukasza Błażejewskiego, który pomagał uczestnikom projektu ich pomysły i plany przekształcić w projekt a następnie prowadził ich na kolejnych etapach jego realizacji. Wszystkie elementy wykonane na potrzeby LEŚNICZÓWKI są absolutnie unikatowe i niepowtarzalne. Grupa be brave projektowała zarówno tkaniny, materiały, meble, rysunki i tapety na ścianach i suficie. Prace nad projektem trwały kilka tygodni, przekształcenie auli szkolnej w strefę ciszy LEŚNICZÓWKA, zajęło grupie be brave trzy doby.
W dniu finału grupa „be brave” wzięła udział w warsztatach prowadzonych przez Annę Smołowik i Tomasza Schimscheinera.
Dodatkowo, w dniu finału cała szkoła zamieniła się w przestrzeń nieskrępowanej twórczości a jej uczniowie mogli wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez artystów, trenerów i psychologów.
Prace lokalne. Kamienica
W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Szkole Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy, uczestnicy projektu przy wsparciu artystek wizualnych: Veroniki Sirash i Aliny Senik oraz trenerów: Dany Bień, Eli Cwynar-Budzińskiej i Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem scenariusza FILMU – HORRORU: „SZKOŁA. NASZA WERSJA”. Film, który od początku do końca jest efektem wspólnej pracy grupy biorącej udział w projekcie: samodzielne skonstruowanie scenariusza, wybór i adaptacja przestrzeni do kręcenia filmu, charakteryzacja, przygotowywanie kostiumów, odgrywanie ról w filmie, nagrywanie i montaż scen a także udźwiękowienie filmu. Dodatkowo uczniowie w trakcie pracy nad filmem przygotowali making of, będący rodzajem przewodnika po tworzeniu filmu fabularnego. Scenariusz filmu stał się historią ucznia, któremu w trakcie zajęć w szkole przyśnił się koszmarny sen. Sen opowiadający o tym, jak uczeń idzie do nowej szkoły, w której bardzo trudno jest mu się odnaleźć, w której czuje się niedopasowany i inny. Problemy, na które trafia bohater filmu zaprezentowane zostały w przerysowany horrorowy sposób.
Prace lokalne. Lipnik
W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Zespole Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa, uczestnicy projektu przy wsparciu opiekuna-artysty: Łukasza Błażejewskiego, trenerów-artystów wspierających: Anny Orzechowskiej, Pawła Pyrchli i Wojciecha Kiwacza oraz trenerów: Dany Bień, Eli Cwynar-Budzińskiej oraz Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem projektu STREFY WYPOCZYNKU „OAZY U WACŁAWA”. Uczestnicy projektu najwięcej czasu poświecili na precyzyjne określenie charakteru miejsca – oazy, miejsca spokojnego, ale też inspirującego i prowokującego kreatywność. Uczestnicy wybrali 2 główne motywy przewodnie: rośliny – kaktusy, zwierzęta – alpaki. Następnym etapem było projektowanie całkowicie autorskich i niepowtarzalnych tkanin, które następnie przekształcane były w firany i poduchy. Największym wyzwaniem w projekcie była praca ze stworzeniem autorskiego oświetlenie – w kształcie chmur, a także fototapety z niebem. Dla ostatecznego efektu wizualnego ważne było również wyposażenie strefy ciszy w specjalną podłogę, która pokryta sztuczną trawą nabrała zupełnie nowego wyglądu.
Prace lokalne. Borzęcin
W trakcie prac lokalnych, które odbywały się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym, uczestnicy projektu przy wsparciu opiekuna-artysty: Łukasza Błażejewskiego, trenerów-artystów wspierających: Anny Orzechowskiej, Patryka Kaczanowskiego, Justyny Owczarek, Adama Michalskiego oraz trenerów: Dany Bień, Eli Cwynar-Budzińskiej oraz Tomasza Kireńczuka, pracowali nad stworzeniem projektu STREFY CIESZY – „LEŚNICZÓWKA”. Uczestnicy projektu najwięcej czasu poświecili na projektowanie tkanin i poduch, dzięki czemu każdy z nich ma swój kawałek LEŚNICZÓWKI, samodzielnie zaprojektowaną i wykonaną poduchę / firanę / kanapę. Największym wyzwaniem w projekcie była praca z panelami akustycznymi oraz budowa podestu z palet, dzięki któremu LEŚNICZÓWKA, choć znajduje się na auli szkolnej sprawia wrażenie bycia zupełnie innym światem. Dla ostatecznego efektu wizualnego ważne było również wyposażenie strefy ciszy w „cichą” podłogę, która pokryte specjalną wykładziną oraz „zmiękczaczem”, nabrała zupełnie nowego wyglądu.
Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa z Kamienicy.
Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 27-29 października 2018 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.
Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa z Borzęcina.
Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 25-27 października 2018 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.
Trzecie szkolenie w Janowicach. Grupa z Lipnika.
Trzecie szkolenie odbyło się w dniach 18-20 października 2018 roku i miało charakter problemowy. W ramach sesji kreatywnych staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co hamuje aktywność młodzieży w szkole. W trakcie szkolenia pracowaliśmy również nad wstępnym projektem działania, które w ramach projektu, jego uczestnicy chcieliby zrealizować na terenie swojej gminy. W trakcie szkolenia jego uczestnicy tworzyli również swoje tablice motywacyjne, poprzez które próbowali ująć swoje plany i marzenia dotyczące przyszłości. Ważnym ćwiczeniem w trakcie trzeciego szkolenia, było SPEŁNIANIE MARZEŃ, ćwiczenie, które rozwijając kreatywność pozwala symbolicznie spełnić jedno marzenie każdego uczestnika szkolenia.
Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa z Kamienicy.
Drugie szkolenie odbyło się w dniach 13-15 października 2018 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.
Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa z Borzęcina.
Drugie szkolenie odbyło się w dniach 11-13 października 2018 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.
Drugie szkolenie w Janowicach. Grupa z Lipnika.
Drugie szkolenie odbyło się w dniach 27-29 września 2018 roku. W trakcie szkolenia grupa nadal pracowała nad rozwojem umiejętności pracy w grupie. Poruszane były zagadnienia związane z blokadami w komunikacji i metodami radzenia sobie z nimi. Ważnym tematem był również konflikt i metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Uczestnicy szkolenia mogli zdiagnozować, jakie metody radzenia sobie z konfliktami najczęściej stosują. W trakcie szkolenia jego uczestnicy wykonywali ćwiczenia, w których ratowali świat przed zagładą, zamieniali się w fabrykę produkującą kartki z życzeniami, próbowali przetrwać na bezludnej wyspie.
Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa z Borzęcina
W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 21-23 września 2018 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.
Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa z Lipnika
W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 16-18 września 2018 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.
Pierwsze szkolenie w Janowicach. Grupa z Kamienicy
W trakcie pierwszych warsztatów w Janowicach, które odbyły się w dniach 13-15 września 2018 roku, uczestnicy projektu brali udział w zajęciach, których celem była przede wszystkim integracja uczestników a także podnoszenie ich kompetencji w zakresie współpracy i pracy w grupie. Uczestnicy projektu mieli również okazję zetknąć się z tematyką ról grupowych a także zdiagnozować, jakie role w grupie najczęściej pełnią. W trakcie wykonywanych na szkoleniu ćwiczeń uczestnicy m.in. budowali wieżę ze słomek, próbowali unieszkodliwić hrabiego Drakulę a także rozwiązywali zagadkę kryminalną.
Rekrutacja zakończona.
Do udziału w projekcie zgłosiło się ponad 50 uczniów ze Szkoły Podstawowy nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy, ponad 30 uczniów z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym oraz pond 40 uczniów z Zespołu Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa. Ostatecznie do udziału w projekcie zaprosiliśmy 61 uczniów, w tym: 22 uczniów z Borzęcina, 20 uczniów z Kamienicy i 19 uczniów z Lipnika. Z pozostałymi zainteresowanymi udziałem w projekcie, będziemy mieć jeszcze okazję spotkać się w trakcie prac lokalnych.
Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z BORZĘCINA.
- Angelika Bąk
- Kamil Bąk
- Kacper Burzawa
- Krystyna Cypcar
- Paweł Czarny
- Amelia Czernek
- Konrad Góra
- Nikodem Jurek
- Martyna Kargol
- Kacper Kwaśniak
- Angelika Majewska
- Daria Małek
- Kamil Musiał
- Katarzyna Nowińska
- Jakub Pitra
- Joanna Rams
- Filip Rechul
- Katarzyna Rogóż
- Matylda Rogóż
- Daniel Wiśniewski
- Katarzyna Witek
- Nikola Wójcik
Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z KAMIENICY:
- Julia Augustyn
- Bernadeta Biskup
- Dariusz Chlipała
- Ewelina Chlipała
- Julia Chlipała
- Anna Czajka
- Sebastian Duda
- Natalia Gorczowska
- Julia Hyrc
- Kaim Filip
- Julia Kurzeja
- Dawid Marek
- Jakub Marek
- Przemysław Migacz
- Weronika Oleksy
- Oliwia Sopata
- Dominika Szczepaniak
- Kornelia Tokarczyk
- Bartosz Wąchała
- Marta Wąchała
Lista uczestników projektu „Be brave – młodzi w kulturze” z LIPNIKA:
- Sylwia Bieniek
- Natalia Dziadkowiec
- Joanna Jasek
- Julia Jacek
- Zuzanna Kowalczyk
- Małgorzata Kuczaj
- Oliwia Lenart
- Weronika Lenart
- Julia Leśniak
- Jakub Małecki
- Sylwia Marcisz
- Piotr Morajka
- Magdalena Murzyn
- Oliwia Murzyn
- Marcelina Nieckuła
- Milena Rosiek
- Aleksandra Skałka
- Nikola Szklarz
- Norbert Wąsowicz
Spotkania rekrutacyjne w Kamienicy, Lipniku i Borzęcinie.
W ostatnim czasie spotykaliśmy się z uczniami i nauczycielami szkół podstawowych w których realizowana jest piąta edycja projektu BE BRAVE – młodzi w kulturze:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy;
- Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Św. Jana Pawła II w Borzęcinie Górnym;
- Zespół Placówek Oświatowych w Lipniku w Gminie Wiśniowa.
W trakcie spotkań rekrutacyjnych, na których opowiadaliśmy o naszym projekcie, mieliśmy również okazję porozmawiać z uczniami zainteresowanymi udziałem w projekcie. Niebawem podamy listę osób, które zaprosimy do udziału w V edycji projektu „Be brave – młodzi w kulturze”.
V edycja projektu Be brave – młodzi w kulturze. Zaczynamy!
W 2018 roku realizujemy, kolejną, piątą już edycję projektu „Be brave – młodzi w kulturze”. Tym razem z naszymi działaniami dotrzemy do uczniów szkół podstawowych z gmin: BORZĘCIN, WIŚNIOWA oraz KAMIENICA. Projekt finansowany jest przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach programu Edukacja kulturalna) oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich). Projekt wspierają Gminy Kamienica, Borzęcin i Wiśniowa oraz lokalne ośrodki kultury. Już niebawem pierwsze spotkania rekrutacyjne.